Sunday, March 13, 2016

Apakah Kebahaagian Seorang Suami



Kebahagiaan yang sesungguhnya bagi seorang suami begitu bermakna justeru bukan dalam kegembiraan namun disaat keluarganya sedang diuji oleh Allah, apakah dirinya sanggup menjalani ujian itu atau tidak?

Kekuatan cinta kerana Allah akan mampu menangani semua derita, menanggung beban dalam suka mahupun duka, hidup bersama isteri dan anak-anaknya. Itulah kebahagiaan bagi seorang suami dengan cintanya yang tulus untuk keluarga. Pernah ada seorang bapak yang diuji oleh Allah. Isteri yang dicintainya sedang sakit. Bersama anaknya sentiasa menjenguk isteri tercintanya yang terbaring dikatil

Disekelilingnya ada alat pengukur tekanan nafas dan tabung untuk memeriksa kesihatan. Bila sampai di hospital, suami yang setia itu datang menggantikan pakaian isterinya dan menanyakan keadaan isterinya. Tidak ada perubahan sama sekali. Keadaan isterinya tetap seperti semula. Tidak ada perubahan yang baik. Kesembuhan isterinya seolah tidak boleh lagi diharapkan.

Setelah menjenguk dan merawat isterinya, Si bapak dengan anaknya selalu memohon doa kepada Allah agar memberikan kesembuhan. Hampir setiap hari menjaga, merawat dan mendoakan untuk kesembuhan isterinya.

Meluangkan waktu untuk merawat ditengah kesibukannya yang juga harus bekerja mencari nafkah. Kesediaannya merawat isteri yang sedang sakit memerlukan energi yang sangat besar. Sifatnya untuk menjaga, merawat dan mendoakan istrinya yang sedang sakit sungguh sangat luar biasa. Padahal keadaan isterinya belum pulih.

Bahkan ada orang yang menyarankan agar mengunjungi isterinya seminggu sekali saja. Namun. Suami setia itu memilih untuk menjaga dan merawat isterinya.

Sesudah si suami sampai untuk menjenguk isterinya, isterinya bergerak dari tempat tidur. Dia merubah posisi tidurnya. Tak lama kemudian isterinya membuka kelopak matanya. Doktor pun datang membantu menolong, meminta jururawat membuka alat-alat bantuan dan membersihkan bekas alat bantuan ditubuhnya.

‘Ketika saya datang, saya terperanjat, jantung saya seolah-oleh mahu tercabut. Bagaimana tidaknya, disaat saya kehabisan harapan, saya melihat isteri saya kembali pulih.’ Kata bapak itu dengan tangisan bercampur bahagia tidak boleh dibendung lagi.

Beliau menangis, memanjatkan kesyukuran ke hadirat Allah yang telah memberikan kesembuhan terhadap istrinya. ‘Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah.’ tuturnya.

No comments:

Post a Comment