Monday, July 14, 2014

5 Kesan Negatif Jatuh Cinta



Oh! Jatuh cinta rupa-rupanya bukan hanya sekadar permasalahan hati dan perasaan saja. Bila diri dilamun rasa cinta pada seseorang juga berupaya memberikan kesan positif dan juga kesan negatif bagi kesihatan seseorang individu.

Menyentuh mengenai kesan positif jatuh cinta,pasti ramai yang tahu.Tetapi tentu tidak ramai yang menyedari akan kesan-kesan negatif yang akan muncul bila jatuh cinta. Sebagai rujukan,berikut ini 5 kesan negatif jatuh cinta bagi kesihatan:


1.Sukar Tidur

Saat dilamun cinta,tidak kurang dari anda yang mengalami kesukaran untuk tidur. Hal ini terjadi kerana berlakunya produksi hormon dopamin dan norepinefrin yang terlalu banyak ketika anda mengalami rasa suka,teruja,dan keasyikan jatuh cinta. Itulah sebabnya anda memiliki banyak energi,sukar tidur selama berhari-hari dan wajah jadi merah merona.

2.Kurang Selera Makan

Dalam beberapa kejadian,jatuh cinta ternyata mampu menjadi berbahaya. Misalnya,ketika seseorang memasuki fasa ‘limerence’,iaitu bila 'tergila-gila'.Ketika dalam fasa mengalami ‘limerence’, seseorang menjadi terlalu obsesif,mudah terganggu,hilang selera makan serta melupakan pekerjaan, teman, keluarga bahkan tanggungjawab pada dirinya sendiri.

3.Hilang/Sukar Fokus

Saat sedang dilamun cinta, seseorang itu sukar fokus dan tidak mampu memberikan tumpuan memikirkan apapun selain orang yang dicintainya.Keadaan ini merupakan akibat dari hormon dopamin yang membuat orang menjadi terlalu obsesif.

4.Tekanan Pada Bahagian Dada

Menurut Dr. Helen Fisher, ilmuwan dari Rutgers University, Amerika, ketika seseorang merasakan tekanan pada dada, biasanya orang itu sedang berada dalam keadaan kepanikan.Saat seseorang itu jatuh cinta,otak seringkali terkait dengan rasa cemas,rasa tidak keruan dan panik.

5.Mual Dan Rasa Tidak Selesa Dalam Perut

Pelepasan hormon norepinefrin, dopamin dan kortisol saat seseorang itu dilamun rasa cinta akan mengalirkan darah dari usus dan memberikan efek mual dan rasa gugup ketika bertemu orang yang dicintai.Orang yang sedang jatuh cinta biasanya mengalami gejala telapak tangan sering berpeluh, mulut kering, peningkatan denyutan jantung dan mudah pening bila melihat cahaya atau sinar yang terang.

No comments:

Post a Comment